Хаммарбі — житловий район майбутнього

16 Ноя

У Стокгольмі житловий район Хаммарбі перетворився на зразок еко-місця майбутнього з енергофективними будинками, високоефективною переробкою сміття, майже повною відсутністю особистого транспорту і присутністю дикої природи.

Сьогодні столичний район, в якому практичність і ефективність превалюють над ефектністю, стимулює впровадження подібних новацій по всій Швеції, наголошується у матеріалі журналу «Новое время».

Однак, так було не завжди. Хаммарбі, який спочатку був зоною відпочинку, на початку 1990‑х являв собою одну з численних забруднених портових територій Стокгольма. Потім влада взялась за кардинальну модернізацію. Сьогодні у районі, який спочатку будувався як олімпійське село, прагне жити чи не весь середній клас шведської столиці.

Унікальні технології і чудова екологія, а також середні по стокгольмським мірками ціни — від 300 тис. євро за квартиру в 60-70 «квадратів» створюють «цілісну модель міського життя» для 20 тис. місцевих мешканців.

Збудовані за енергозберігаючими технологіями будинки споживають в два рази менше енергії, ніж звичайні і розраховані на тривалий термін окупності. З часом ціна будівель значно знижується і житло стає більш доступним.

Як зазначає мешканець нинішнього Хаммарбі Роберт Нілссон, тут можна жити, насолоджуватися природою і не завдавати їй шкоди. «Можна вирощувати овочі та квіти на невеликих ділянках, які виділяє місцева влада для облаштування городів або теплиць, — розповідає швед. – Мешканці відмовились від приватних автомобілів, які створюють затори та забруднюють довкілля, а натомість мають можливість милуватися дикою природою — біля набережної живуть лебеді і навіть бобри, а у воді водиться лосось».

До центру Стокгольма мешканці Хаммарбі можуть дістатися на трамваї, метро і велосипеді. При потребі автомобіль можна взяти в оренду у рамках місцевої системи загального користування за близько 20 євро/місяць. Машину потрібно лише заздалегідь забронювати онлайн і оплатити експлуатацію в залежності від тривалості оренди та пробігу.

Місцева розробка дозволяє Роберту Нілссону витрачати на автомобіль не більше 150 євро у місяць. «Стільки коштувало б лише місце під стоянку для особистого автомобіля, а ще ж потрібно було б витрачатися на парковку, ремонт і пальне, — пояснює швед, додаючи, що всі машини в компанії нові — до двох років.

Шведи незалежно від свого соціального стану рідко користуються автомобілями у місті – переважно лише на вихідних. «Ремонт автомобіля дорогий, в’їзд і виїзд у центр міста платний, знайти місце для паркування складно, а заплатити за нього доведеться 5-7 євро за годину, — розповідає Хокан Густафссон, виконавчий директор Асоціації муніципалітетів Швеції. — При цьому трамваї і автобуси в Стокгольмі ходять з точністю до хвилини».

Хаммарбі перетворився на унікальний район ще й завдяки використанню енергії зі сміття і каналізаційних стоків. Біля місцевих будинків немає звичних баків, на вулицях не побачиш сміттєвозів. Мешканці району сортують сміття у безкоштовно видані муніципалітетом різнокольорові пакети і викидають у сміттєпроводи біля будинку. Відходи потрапляють у підземний збірник, а далі транспортуються по пневмопроводу до центральної вулиці, де сміттєвоз їх висмоктує і відвозить за місцем призначення. З органічних відходів виробляють біогаз, на якому їздять стокгольмські автобуси і готують їжу мешканці Хаммарбі. Горючі відходи відправляють на підприємство, яке постачає району тепло. Каналізаційні стоки переробляють у добрива та біогаз, який використовується для підігріву води.

“Зі сміттям у Швеції обходяться дуже дбайливо: тільки 1% потрапляє на сміттєзвалища, решта переробляється, — зазначає Хокан Густафссон, додаючи, що Хаммарбі зводився за таким стандартами.

За матеріалами: expres.ua